12 - باب
طَلاَقِ
الْمُخْتَلِعَةِ
12. Bedel (Mal) Vererek
Boşanan Kadının Talak'ı
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ نَافِعٍ
: أَنَّ
رُبَيِّعَ
بِنْتَ
مُعَوَّذِ بْنِ
عَفْرَاءَ،
جَاءَتْ هِيَ
وَعَمُّهَا إِلَى
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ،
فَأَخْبَرَتْهُ
أَنَّهَا
اخْتَلَعَتْ
مِنْ
زَوْجِهَا
فِي زَمَانِ
عُثْمَانَ
بْنِ عَفَّانَ،
فَبَلَغَ
ذَلِكَ
عُثْمَانَ
بْنَ
عَفَّانَ
فَلَمْ
يُنْكِرْهُ.
وَقَالَ عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ :
عِدَّتُهَا
عِدَّةُ
الْمُطَلَّقَةِ.
Nafî'den: Muavvez
b. Afra'nın kızı Rubeyyi' amcası ile birlikte Abdullah b. Ömer'e geldiler. Ona,
Rubeyyi'in Osman b. Affan zamanında kocasına mal vererek boşandığını
bildirdiler. O zaman Osman b. Affan, kendisine ulaşan bu haberi hoş
karşılamıştı.
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
أَنَّهُ
بَلَغَهُ،
أَنَّ
سَعِيدَ بْنَ
الْمُسَيَّبِ،
وَسُلَيْمَانَ
بْنَ
يَسَارٍ، وَابْنَ
شِهَابٍ
كَانُوا
يَقُولُونَ :
عِدَّةُ
الْمُخْتَلِعَةِ،
مِثْلُ
عِدَّةِ الْمُطَلَّقَةِ،
ثَلاَثَةُ
قُرُوءٍ(
Abdullah b. Ömer,
«Bu kadının iddeti de, normal şekilde boşanan kadınınki gibidir,» dedi. Saîd
b. Müseyyeb, Süleyman b. Yesar ve Ibn Şihab da bedel (para) karşılığı boşanan bir
kadının iddeti de boşanan diğer kadınlar gibi üç hayız süresidir, diyorlardı.
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الْمُفْتَدِيَةِ
: إِنَّهَا
لاَ تَرْجِعُ
إِلَى
زَوْجِهَا
إِلاَّ
بِنِكَاحٍ جَدِيدٍ،
فَإِنْ هُوَ
نَكَحَهَا،
فَفَارَقَهَا
قَبْلَ أَنْ
يَمَسَّهَا،
لَمْ يَكُنْ
لَهُ
عَلَيْهَا
عِدَّةٌ مِنَ
الطَّلاَقِ الآخَرِ،
وَتَبْنِي
عَلَى
عِدَّتِهَا
الأُولَى.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَهَذَا
أَحْسَنُ مَا
سَمِعْتُ فِي
ذَلِكَ.
îmam Malik der
ki: Mal vererek boşanan kadın ancak yeni bir nikahla kocasına dönebilir. Tekrar
evlenir, kocası ile birleşmeden ayrılırlarsa, iddeti ikinci talaktan itibaren
başlamaz, birinci boşanmasından itibaren iddetine devam eder.
İmam Malik der
ki: Bu konuda duyduğumun en güzeli budur.
قَالَ
مَالِكٌ :
إِذَا
افْتَدَتِ
الْمَرْأَةُ
مِنْ
زَوْجِهَا
بِشَيْءٍ،
عَلَى أَنْ يُطَلِّقَهَا،
فَطَلَّقَهَا
طَلاَقاً
مُتَتَابِعاً
نَسَقاً،
فَذَلِكَ
ثَابِتٌ عَلَيْهِ،
فَإِنْ كَانَ
بَيْنَ
ذَلِكَ
صُمَاتٌ،
فَمَا
أَتْبَعَهُ
بَعْدَ
الصُّمَاتِ
فَلَيْسَ
بِشَيْءٍ(
imam Malik der
ki: Bir kadın, kendisini boşamasına karşılık bir şeyler vermesi üzerine kocası
peşpeşe üç talak ile karısını boşarsa hepsi de geçerli olur. Şayet sükutlerle
sözüne ara verirse sükutten sonra verdiği talaklar vaki olmaz,